Slavnostní předání nové CAS 20 SCANIA P440
Slavnostní předání nové cisternové automobilové stříkačka CAS 20 SCANIA P440 rokytnickým hasičům
V sobotu 21.1.2017 se před hasičskou zbrojnicí konalo slavnostní předání nového cisternového automobilu CAS 20 Scania rokytnickým hasičům. Akce se zúčastnili významní hosté, mezi nimiž nechyběli zástupci Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje, zástupce firmy THT Polička, zástupce Nadace Agrofert, zástupci sponzorů, zástupci okolních hasičských sborů z ČR i Polska a samozřejmě veřejnost.
Po úvodních projevech starosty města, náměstka ředitele Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje plk. Ing. Jaroslava Víznera, obchodního ředitele spol. THT Polička Jaroslava Lorence a zástupce Nadace Agrofert Mgr. Václava Knotka byly předány klíče od cisterny veliteli jednotky Zdeňku Volfovi. Poté požehnal novému vozu pan farář Vladimír Hraba. Na nový automobil se také přišel podívat sám Krakonoš, který byl spokojený, že mu hasiči s novou cisternou lépe ohlídají háj před ohněm, tak že bude moci klidně spát. Po Krakonošovi předvedli krátké vystoupení mladí hasiči a potom už následovala pro všechny přítomné prohlídka nového vozu a jeho vybavení. Ve večerních hodinách uctili členové jednotky na místním hřbitově památku dlouholetého velitele rokytnické jednotky Bohuslava Votočka.
Novou cisternu CAS 20 SCANIA P440 v technickém provedení dodala firma THT Polička za 5.774.584,- Kč včetně DPH. Pořízení nového vozu je pro město i pro jednotku událost velmi výjimečná, protože nový cisternový automobil získala jednotka naposledy před 36 lety. Byla to tehdy cisterna CAS 25 ŠKODA 706 RTHP. Tuto cisternu nahradila v roce 2009 cisterna CAS 25 Liaz, získaná převodem od HZS LK. Liazka byla v té době výrazně modernější než předchozí cisterna a nabízela oproti ní úložné prostory umožňující přepravu potřebného vybavení. Její stáří je však v tuto chvíli již 29 let, navíc má pro hasebný obvod naší jednotky nedostatečnou zásobu vody a není také příliš vhodná pro provoz v horském terénu. Díky svému stáří také vozidlo vyžaduje stále více oprav a zaměstnává tak pravidelně strojníky téměř po každém návratu od zásahu. Kromě toho nároky na techniku a její spolehlivost také výrazně stouply zařazením naší jednotky do kategorie JPO II, což přineslo v posledních letech výrazné navýšení počtu výjezdů, a také díky předurčenostem naší jednotky k zásahům u dopravních nehod, u chemických havárií a dalších.
Z těchto důvodů se město již několik let snažilo získat finance na nákup úplně nové cisterny, která by umožňovala plnit všechny úkoly, které jsou na jednotku legislativou kladeny. Cisternu, která by měla dostatek vody, byla vhodná do horského terénu a dokázala rychle a bezpečně dopravit naše hasiče na místo zásahu.
Po mnoha nezdařilých pokusech získat dotace na pořízení vozidla například z Operačního programu přeshraniční spolupráce Česko – Polsko, se naštěstí v roce 2015 podařilo díky podpoře z HZS LK získat dotaci z Ministerstva vnitra ČR na reprodukci požární techniky ve výši 2.500.000,- Kč. K tomu koncem roku 2015 získalo město příslib dotace 1.000.000,- Kč z Libereckého kraje. Zastupitelstvo města tak 16. prosince 2015 schválilo pořízení nové cisterny. I přes tyto dotace však byla cena stále velmi vysoká, proto byla v únoru 2016 vyhlášena ve spolupráci s SDH veřejná finanční Sbírka na novou cisternovou automobilovou stříkačku pro JSDHO Rokytnice nad Jizerou. V rámci této sbírky se podařilo díky sponzorům a příspěvkům veřejnosti do putovních kasiček shromáždit v průběhu roku 2016 úctyhodných 376.658,35 Kč. Kromě toho se na konci roku 2016 podařilo získat příslib finančního příspěvku ve výši 300.000,- Kč od nadace Agrofert.
Základní technické parametry vozidla jsou - požární automobil je s podvozkem kategorie 2, schopným provozu na všech komunikacích a částečně i mimo komunikace, v hmotnostní třídě S a s požární výbavou ve speciálním technickém provedení.
Cisterna je postavena na podvozku SCANIA P 440 4x4 s prodlouženou kabinou CP 28. Vozidlo je poháněno motorem o výkonu 440 koní, je vybaveno manuální 14 stupňovou převodovkou, převodovka je pro usnadnění brzdění v horském terénu vybavena hydrodynamickým retardérem, na podvozku jsou z důvodu zvýšení dostupnosti v zimní období osazeny podmítací řetězy. Účelová nástavba je provedena ze speciálních hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem. Nádrž na vodu je z nerezového plechu a má objem 4000 l. Nádrž na pěnidlo je také z nerezového plechu a má objem 240 l. Účelová nástavba je osazena požárním čerpadlem THT s jmenovitým průtokem 2 000 l.min-1 při tlaku 10 Atm, vysokotlaká část má jmenovitý průtok 250 l.min-1 při jmenovitém tlaku 40 Atm. Vozidlo je vybaveno lanový navijákem s tažnou silou 5 tun, asanační lištou a osvětlovacím stožárem s LED osvětlením.
Děkujeme všem, kteří pořízení SCANIE finančně, morálně nebo jakkoliv jinak podpořili. Velmi si Vaší podpory vážíme.
Děkujeme Jiřímu Řezníčkovi že pro nás nafotil předání nového automobilu.
Náhledy fotografií ze složky Slavnostní předání nové cisternové automobilové stříkačky CAS 20 SCANIA P440 rokytnickým hasičům